Door afasie is van de ene op de andere dag veel veranderd in het leven van degene die erdoor getroffen is maar ook in het leven de naasten. Iedereen zal moeten wennen aan een andere manier van communiceren.

Praten met elkaar vraagt nu veel geduld. Je kunt veel doen om een gesprek zo goed mogelijk te laten verlopen. De volgende tips zijn zowel voor de persoon met afasie als de gesprekspartner bruikbaar:

Zorg voor een rustige omgeving. Geluiden van een radio of televisie of ander achtergrondlawaai zijn storend. Maak eerst oogcontact en neem de tijd voor de communicatie.

Gebruik pen en papier om kernwoorden op te schrijven. Maak als het nodig is een tekening om je boodschap te verduidelijken.

 

 

 

 

 

Interessant? Lees ook deze tips
Tip: Gespreksboek App

Het Gespreksboek helpt mensen met afasie zich te uiten. De Afasie Vereniging Nederland heeft hiervoor een App ontwikkeld. De Gespreksboek App biedt mensen met afasie de mogelijkheid om op een eigentijdse manier te communiceren.

Tip: 4 W's

Wie, wat, waar en wanneer? Voor mensen met afasie kan het handig zijn om meer structuur aan te brengen in een gesprek. Dat kan met de vier W's:

Wie, wat, waar, wanneer. Vraag of vertel eerst over wie het gaat, daarna wat er gebeurd is en eventueel waar of wanneer. 

 

Stop-Denk-Doe

De methode ‘stop-denken-doen’ is een goede manier om jezelf te ondersteunen uw gedrag te veranderen, bijvoorbeeld als u een ''kort lontje'' heeft. Met deze methode roep je jezelf tot de orde. Je geeft zichzelf hiermee de tijd om na te denken voor je iets gaat doen. Je kunt de methode hardop toepassen of in gedachten.

Tip: Bedenk alternatieven

Je kunt jezelf ander gedrag aanleren. Ook als je bijvoorbeeld last hebt van een 'kort lontje'. Begin met het invullen van dit schema.

Tip: Stop-denk-doe

De methode ‘stop-denken-doen’ is een goede manier om jezelf te ondersteunen uw gedrag te veranderen. Met deze methode roep je jezelf tot de orde. Je geeft zichzelf hiermee de tijd om na te denken voor je iets gaat doen. Je kunt de methode hardop toepassen of in gedachten.

Pagina's

Interessant? Lees ook deze Tips
Tip: Gespreksboek App

Het Gespreksboek helpt mensen met afasie zich te uiten. De Afasie Vereniging Nederland heeft hiervoor een App ontwikkeld. De Gespreksboek App biedt mensen met afasie de mogelijkheid om op een eigentijdse manier te communiceren.

Tip: 4 W's

Wie, wat, waar en wanneer? Voor mensen met afasie kan het handig zijn om meer structuur aan te brengen in een gesprek. Dat kan met de vier W's:

Wie, wat, waar, wanneer. Vraag of vertel eerst over wie het gaat, daarna wat er gebeurd is en eventueel waar of wanneer. 

 

Stop-Denk-Doe

De methode ‘stop-denken-doen’ is een goede manier om jezelf te ondersteunen uw gedrag te veranderen, bijvoorbeeld als u een ''kort lontje'' heeft. Met deze methode roep je jezelf tot de orde. Je geeft zichzelf hiermee de tijd om na te denken voor je iets gaat doen. Je kunt de methode hardop toepassen of in gedachten.

Tip: Bedenk alternatieven

Je kunt jezelf ander gedrag aanleren. Ook als je bijvoorbeeld last hebt van een 'kort lontje'. Begin met het invullen van dit schema.

Tip: Stop-denk-doe

De methode ‘stop-denken-doen’ is een goede manier om jezelf te ondersteunen uw gedrag te veranderen. Met deze methode roep je jezelf tot de orde. Je geeft zichzelf hiermee de tijd om na te denken voor je iets gaat doen. Je kunt de methode hardop toepassen of in gedachten.

Pagina's